De verschillende types van VoIP diensten

De laatste ontwikkelings in de communicatie technologie is VoIP. Het is bekend dat bellen via VoIP veel goedkoper is en dat er veel meer functies zijn vergeleken met de traditionele soorten telefoon systemen. Echter is het nog een relatief nieuw concept, misschien weet je dan ook niet dat er verschillende soorten diensten zijn en hoe je dan de goede moet kiezen. VoIP diensten verschillen sterk afhankelijk van je wensen als gebruiker. Laten we eens kijken naar de diensten die aangeboden worden:

1. Residentiele VoIP: Voor residentiele diensten kan een adapter gebruikt worden om te verbinden met je normale telefoon door een Wifi modem. Dit zorgt er voor dat je oproepen kan maken en ontvangen door het internet. Je kunt uit veel soorten plannen kiezen afhankelijk van je gebruik. Op de basis van dit plan wordt er gerekend per minuut die je gebruikt op een maandelijkse basis.

2. Specifiek apparaat VoIP: Specifiek apparaat afhankelijke diensten zijn specifiek voor een apparaat. Dit zorgt er voor dat je een VoIP apparaat kan kopen en het in kan pluggen in je bestaande mobiele telefoon om vrij oproepen te maken over het internet maar binnen de grenzen van je apparaat (normaal gesproken de grenzen van het land waar je je bevindt). Er is geen vereiste alleen moet je wel een bestaande telefoon hebben en de dienst moet niet maandelijks geld kosten.

3. Software gebaseerde VoIP: Dit is de meest populaire en meest gebruikte dienst. Om deze dienst te gebruiken moet je een VoIP applicatie zoals Skype op je telefoon hebben. Daarnaast kun je heel eenvoudig de audio van je apparaat naar je computer of smartphone sturen om oproepen te maken.

4. Mobiele VoIP diensten: VoIP diensten zijn ook beschikbaar op je mobiele telefoon. Je hoeft alleen een VoIP applicatie op je mobiele telefoon te zetten. Dan kan je overal oproepen maken op elke mogelijke tijd, uiteraard alleen als je een goede verbinding hebt.

5. Zaken VoIP diensten: Voor zaken zijn er diensten beschikbaar in twee manieren: op veronderstelling en Cloud gebaseerd. Beide diensten zijn erg laag in kosten en hebben diverse soorten functies die handig zijn voor zaken. Sommige van deze functies bestaan uit het overdragen van audio, interactieve video beantwoording, delen van schermen, oproep rapporten en automatische beantwoorden om er maar een paar te noemen

a.) Voor de veronderstellende systemen moeten zaken investeren in de goede middelen en moeten ze het opstellen in de grenzen. Dan moet er een goede verbinding gemaakt worden waarvoor je maandelijks moet betalen. Ook is het nodig dat er een IT team langs komt om alles te onderhouden en te repareren, dit moet regelmatig gebeuren.

b.) Onder Cloud gebaseerde VoIP systemen verstaan we de telefoon systemen die gedaan kunnen worden door een VoIP dienst aanbieder. Dit betekent dat je helemaal niets hoeft te investeren om de systemen te onderhouden. De aanbieder zorgt dat alles in orde is voor een maandelijks bedrag. Het is ook makkelijk om nieuwe gebruikers toe te voegen en te verwijderen met dit systeem.

Nu je de verschillende diensten kent moet je de opties gaan afwegen om een goede VoIP dienst te kiezen.

augustus 1st, 2018 by